Ha baj van...

Mindenkivel előfordulhat, hogy elveszti az uralmat a problémák felett, úgy érzi, összecsapnak a feje fölött a hullámok. Lehet ez pillanatnyi hangulat, vagy tartósabb krízis, ami azt jelenti, olyan helyzetben találja magát az ember, amiből nem szabadulhat, ugyanakkor az általa ismert, hozzáférhető probléma megoldási eszközök nem elegendőek. Ilyen esetben sokféleképp reagálhatunk. Van, aki igyekszik nem tudomást venni a helyzet súlyosságáról, és ha sikertelen a figyelemelterelés, valamilyen tudatmódosító szert hív segítségül. Van, aki csak passzívan várja, történjen valami, és közben magát marcangolja.

Jó, ha ilyenkor ki tudja mondani legalább maga előtt az ember: segítségre van szüksége. Akár nem is fizikaira, hanem egy másik személyre, aki meghallgatja, akinek elmondva máris más színben tűnnek fel a dolgok, akivel közösen átgondolhatja a szempontokat, a kiút lehetőségeit.

Szerencse, ha hozzáférhető egy barát, aki meghallgatja az embert, és megértésre lehet tőle számítani. De ez nem minden pillanatban adódik így, de az is lehet, hogy a probléma jellege olyan, amit nehéz lenne megosztani egy régi ismerőssel. Ilyenkor segít a lelkisegély szolgálat. A lelkisegély szolgálatok olyan telefonközpontok, ahol általában laikus, de valamilyen saját, belső képzésen átesett emberek fogadják a hívásokat, és beszélgetnek bárkivel, aki megkeresi őket. Nem diagnosztizálnak, nem mondják meg, mit kell tenni, inkább a figyelmüket adják, és együtt gondolkodnak a hívóval.

Miért hívna valaki telefonszolgálatot ahelyett, hogy személyesen beszéljen egy ismerősével? Nos, ezeknek a vonalaknak megvan az az előnye, hogy névtelenül, arctalanul, tehát teljesen anonimen hívhatók. Sokan szégyellnek segítséget kérni, mert nem tanulták meg, hogy ez az egyik egészséges, normális útja a problémák megoldásának. A gyengeség jelének tartják, holott ellenkezőleg: erő kell hozzá, és a problémával való szembenézés. Az is előfordul, hogy olyan nehézséggel küzd az ember, amiről nem tud senki. Például alkoholproblémái vannak, az átlagtól eltérő szexuális vágyai, esetleg olyasmit tett, ami nem egyeztethető össze saját erkölcsi rendjével. Ezekről először könnyebb egy idegennek beszélni, és később, ha már megerősödött az ember, talán el tudja mondani egy rokonának, barátjának is.

A lelkisegély szolgálatok további előnye, hogy azonnal elérhetők. Vannak éjjel-nappal működő szolgálatok, de a csak egy-egy napszakban működőkre is kevesebbet kell várni, mint egy megfelelő alkalomra, hogy jót beszélgessünk valamelyik barátunkkal. Különösen fontos szempont ez, ha igazán nagy a baj, ha már az öngyilkosság gondolata is felmerül, és még egy utolsó esélyt ad neki az ember, hátha valaki segít. És valóban, adjon is, még ha nem is látja, hogyan fog neki segíteni. Tragikus, mikor elérhető lett volna a segítség, de mivel nincs benne eléggé a köztudatban, hogy fel lehet hívni ezeket a telefonszolgálatokat, a magányos, elszigetelődött ember úgy vet véget az életének, hogy talán elég lett volna egy empatikus fül, és egy kis együttérzés ahhoz, hogyha nem is oldódnak meg egy csapásra a problémái, de megérzi, mégis létezhet kiút a pillanatnyi lelkiállapotból, élethelyzetből.

Természetesen a telefonos lelkisegély szolgálat adta lehetőségeknek is megvan a határa. Nem helyettesítik a valódi, élő emberi kapcsolatokat. Átmenetileg elviselhetővé teheti a hiányát és kapaszkodót nyújthat, de nem cél, hogy a telefonszolgálat váljon az ember barátjává, családjává.

Nem helyettesíti a pszichoterápiát sem, alkalmatlan arra, hogy tartós, személyiséget átformáló munka menjen végbe. Legfőképp a keretek nem alkalmasak erre, hiszen a terápiában a személyes kapcsolat is fontos, és a kiszámítható, rendszeres ismétlődés.

Arra azonban nagyon is jó, hogyha gyors segítségre van szükség, éljünk vele, és arra is, ha egyszerűen csak nehéz időszakát éli az ember, és szüksége van egy kapaszkodóra, akkor ott legyen neki.

Vannak speciális igényekre szakosodott lelkisegély szolgálatok, mint például az idősek számára, a gyermekeknek, a bántalmazott nőknek vagy a melegeknek segítséget nyújtó szolgálatok. Ezek azért is fontosak, mert a hívásokat fogadó személyek különösen felkészültek az adott probléma vagy élethelyzet sajátosságaival kapcsolatban, és hogy jellemzően milyen segítségre van szükségük hívóiknak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A Waldorf Pedagógiai Intézet újabb előadás-sorozatában pszichológusok vezetnek be a szülők iskolájának gondolatvilágába.
Fontos kérdésekben segítenek eligazodni: Mi az, hogy élő tudás? Lehet-e élővé tenni a holt tudást? - A digitális kor értékválsága új kihívások elé állítja a mai szülőket. Hogyan lehet ebben a változó világban egészséges gyerekeket nevelni? - Miért olyan félelmetes felnőtté válni? - Családi kommunikáció - megértjük egymást félszavakból is?

A kötet szerzői: Bakonyi Anna, Cziglán Karolina, Nemes Éva, Purebl György, S.Pintye Mária, Tari Annamária, Vajna Virág,
Vekerdy Tamás

A kötet megvásárolható a nagyobb könyvesboltokban és a
Saxum Kiadó webáruházában